2009-04-15

Lite råd om fildelning efter IPRED

Hej
Jag kände igen mig i det Marcin de Kaminski skrev och jag håller med. Däremot lägger jag till lite mer information och råd.

1. Jag tror att det är synd om folk slutar att fildela. Det ger lagstiftarna och lobbyn vatten på sin kvarn att IPRED skulle vara bra. Alltså bör ni fortsätta.

2. Jag tror också att det finns en sort hämndattityd hos de braschorganisationer som säger sig företräda upprättsinnehavare, den så kallade upphovsrättsindustrin. Utav alla som fildelar vill de ta de riktigt stora fiskarna först. Innan pengarna börjar ramla in har de trots allt budgetöverväganden, så de är med all sannolikhet benägna att jobba mot "Most bang for the buck". För om de inte visar på stora framgångar så kommer skivbolag tveka på varför de skall lägga ut pengar på medlemskap.
Det är ju känt att de har haft rätt att under de senaste 30 månader följa IP-nummer och lagra dessa i en databas genom det undantag i personuppgiftlagen (PUL) som datainspektionen har gett. De har säkert sorterat ut de riktigt stora, seedande hjältarna som måltavlor. Därför ger jag de oroliga som frågar mig "vad skall jag göra?" rådet att byta IP-nummer. Så jag ber dem kontakta sin internetleverantör och kolla upp hur man byter. (Det kan stå i FAQen med release/renew som sökord.) Jag vet, det är inget skydd på så sätt, men allt som gör detas databas värdelös är inte fel. :)

3. Dessutom ger jag de oroliga rådet att dra ner på upphastigheten, så att de kan ta bort torrentfilen innan de har delat med sig så att deras kvot blir större än 1. jag chansar här på att en tingrätt skulle försöka gå på proportionalitet, och om upphovsrättsindustrin inte kan visa att en användare inte har laddat upp ett helt verk, så kanske det räcker för rabatt på skadestånd. Även ger jag rådet "bara en torrent i taget". Det är i alla fall en strategi som är bättre än att sluta helt för fildelning i sin helhet. Och när när vi ser hur tingsrätterna bedömer läget och vi känner att tryggheten kommer krypande så ökar vi alla upphastigheten och seedandet.

Avslutningsvis vill jag återigen reptera grundregeln:

Regel nummer ett i det kommande juridiskatipsförinternetanvändare-dokumentet kommer vara "erkänn inget". Regel nummer ett i juridiskatipsförinternetleverantörer borde rimligtvis vara "kräv rättslig prövning".
Direkt kopierat från Marcin de Kaminski

Med vänlig hälsning
C Magnus Berglund
EU-kandidat för Piratpartiet
(nästan längst ner på listan...)

Inga kommentarer:

 
Creeper
Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet